20 kwietnia 2020

Kiedy należy zmienić opony na zimowe?

Sezonowa wymiana opon spędza sen z powiek niejednemu kierowcy. Zbyt długa jazda na oponach letnich, gdy tymczasem wielkimi krokami zbliża się zima, jest nie tylko nieodpowiedzialna, lecz może być także bardzo niebezpieczna. Kiedy zatem należy zamontować zimówki? Jedno jest pewne: nie czekaj, aż spadnie pierwszy śnieg. Bez względu na to, jaką mamy porę roku, zanim wyruszymy w trasę warto prześledzić aktualne warunki pogodowe.

Wymiana opon letnich na zimowe: kiedy to zrobić?
Producenci ogumienia zalecają, by wymienić opony na zimowe wtedy, gdy temperatury powietrza w dzień zaczną spadać poniżej 7 stopni Celsjusza. Niestety, nie każdy kierowca zna tę zasadę. Na polskich drogach wciąż można spotkać samochody poruszające się na oponach letnich nawet pod koniec grudnia. Dlaczego? Otóż wielu kierowców zupełnie niesłusznie uważa, że z zimówkami można zaczekać do pierwszego śniegu. Prowadzi to do wielu przykrych konsekwencji: od wydłużenia drogi hamowania do całkowitej utraty kontroli nad pojazdem wpadającym w poślizg. Opony letnie mają zupełnie inne właściwości niż ogumienie zimowe: zapewniają dobre właściwości jezdne, lecz tylko w warunkach letnich. Do produkcji opon na poszczególne sezony używa się innych mieszanek gumowych. Zimówki wytwarzane są z tworzywa odpornego na twardnienie i sztywnienie pod wpływem niskiej temperatury, dzięki czemu zachowują odpowiednią elastyczność w chłodne dni. Takich właściwości nie mają natomiast opony letnie, które są przystosowane do pracy przy wyższych temperaturach. Dlatego nie czekajmy, aż „zima zaskoczy drogowców” i zamontujmy opony zimowe na przełomie października i listopada (najlepiej jeszcze przed dniem Wszystkich Świętych, aby nie czekać w długich kolejkach do wulkanizatorów). Nie należy też przesadzać w drugą stronę i zakładać zimówek dużo wcześniej: używanie ogumienia zimowego przy wyższych temperaturach sprzyja ich szybszemu zużywaniu.

Opony zimowe: dlaczego są lepsze od letnich i całorocznych?
Osiągi zimówek podczas jazdy w warunkach zimowych znacznie przewyższają możliwości opon letnich i całorocznych. Jazda po zaśnieżonych i oblodzonych drogach wymaga zupełnie innych właściwości niż te charakterystyczne dla ogumienia letniego i uniwersalnego. Oczywiście w warunkach zimowych lepiej zachowa się ogumienie całoroczne niż letnie, jednak jest to rozwiązanie wystarczające jedynie w określonych warunkach (np. do jazdy po mieście, w którym drogi są na bieżąco odśnieżane). Gdy wybieramy się na wycieczkę w góry, opony całoroczne to zdecydowanie za mało. Zimówki zapewniają przede wszystkim większą przyczepność, krótszą drogę hamowania i lepszą trakcję na zakrętach. Jazda na oponach letnich późną jesienią może skończyć się poślizgiem w najmniej spodziewanym miejscu: na przykład na leżących na jedni liściach czy podczas pokonywania kałuży. Gdy na drodze pojawia się śnieg czy lód, ogumienie letnie i całoroczne nie mają szans – droga hamowania może być tak długa, że w efekcie dojdzie do stłuczki czy nawet potrącenia pieszego. Podobnie może wyglądać pokonywanie zakrętów (zwłaszcza przy większych prędkościach). Opony letnie i całoroczne nie będą w stanie utrzymać się na nawierzchni podczas takiego manewru, co nierzadko prowadzi do zatrzymania się w przydrożnym rowie.

Czy wymiana opon na zimowe jest w Polsce obowiązkowa?
Nie. Polskie prawo nie nakazuje, byśmy w zimie używali ogumienia zimowego. Jednak ze względów bezpieczeństwa jest to wysoce wskazane: co zresztą podkreślają zarówno firmy oponiarskie, jak i producenci samochodów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *