25 kwietnia 2020

Żywotność opon: co ile należy wymieniać opony?

Opony co jakiś czas trzeba wymieniać na nowe – co do tego chyba nikt nie ma wątpliwości. Pytanie brzmi jednak, co ile to robić. Wśród kierowców krążą na ten temat przeróżne przekonania. Któremu z nich wierzyć? W dzisiejszym artykule postanowiliśmy odnieść się do opinii specjalistów, czyli samych producentów ogumienia. Mamy nadzieję, że lektura poniższego tekstu rozwieje wszelkie wątpliwości.

Przez ile sezonów można jeździć na nowych oponach?
Kupując komplet ogumienia chcielibyśmy, by posłużył nam jak najdłużej. To, przez jaki czas będzie można używać opon, zależy od wielu czynników. Dlatego jednoznaczna odpowiedź na pytanie na ile sezonów nam wystarczą po prostu nie istnieje. Co ma wpływ na żywotność ogumienia? Przede wszystkim głębokość bieżnika i wiek opony. Dużo zależy także od naszego stylu jazdy i ogólnego stanu technicznego pojazdu.

Jeżeli poszukujesz nowych opon, wybierz ofertę Oponyprofi.pl

Nie używaj opon starszych niż dziesięcioletnie
Firmy oponiarskie i producenci samochodów są pod tym względem całkowicie zgodni: nie należy jeździć na oponach, które mają więcej niż 10 lat. I nie chodzi tu wcale o to, jak długo były eksploatowane, lecz kiedy zostały wyprodukowane. Nawet jeżeli opona od daty produkcji przeleżała cały czas w magazynie i nigdy nie była używana, również będzie podlegać procesom starzenia. Z biegiem czasu mieszanka gumowa, z której powstaje ogumienie do samochodów osobowych, traci swoje właściwości. Dlatego kilkuletnie opony wykazują mniejszą przyczepność i gorszą trakcję, co znacznie ogranicza komfort jazdy. Im opona starsza, tym jej osiągi będą gorsze. Dlatego obowiązkowo należy regularnie kontrolować stan ogumienia w serwisie wulkanizacyjnym. Warto to robić co najmniej raz do roku – dotyczy to również koła zapasowego oraz drugiego kompletu opon.

Nie jeźdź na oponach z bieżnikiem mniejszym niż 1,6 mm
Opony, które dopiero opuszczają fabrykę, mają zazwyczaj bieżnik o głębokości 8-9 mm. W kontakcie z asfaltem guma ściera się – jest to zupełnie naturalne zjawisko. Według przepisów polskiego prawa zabroniona jest eksploatacja opon o bieżniku poniżej 1,6 mm. Jeśli się do tego nie zastosujemy, możemy zostać ukarani wysokim mandatem. Policjant może w takiej sytuacji zatrzymać także nasz dowód rejestracyjny aż do momentu wymiany opon na nowe. Nie musimy chyba dodawać, że jazda na zużytym bieżniku jest bardzo niebezpieczna. Bieżnik pokryty jest specjalnymi nacięciami (lamelami) nieprzypadkowo. Ich funkcją jest przede wszystkim zapewnienie dobrej trakcji oraz odprowadzanie wody podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Właściwa grubość bieżnika jest ważna zwłaszcza w ogumieniu zimowym. Producenci zalecają, by w zimie nie jeździć na oponach z bieżnikiem mniejszym niż 4 mm. Natomiast w lecie minimalna sugerowana grubość bieżnika to 3 mm.

A co z przebiegiem?
Bardzo duże znaczenie dla żywotności opon ma także ich przebieg, czyli ilość przejechanych kilometrów. Im większy, tym opony bardziej się zużywają. I nie chodzi tu wyłącznie o ścieranie bieżnika. Wysokie przebiegi negatywnie wpływają także na ogólny stan techniczny ogumienia z powodu tzw. zmęczenia materiału. Co ile należy więc wymieniać opony? Wszystko zależy od preferowanego stylu jazdy. Jeśli jeździmy bardzo spokojnie, na nowych oponach możemy zrobić nawet 100 000 km. Gdy przez większość czasu jeździmy rozważnie, lecz niekiedy zdarza nam się mocniej docisnąć pedał gazu i szybciej ruszyć spod świateł, opony wytrzymają około 50 000 kilometrów. Natomiast jeżeli jeździmy wyjątkowo dynamicznie i mamy samochód z mocnym silnikiem, opony mogą nadawać się do wymiany już po 25 000 kilometrów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *