1 maja 2020

Po czym można rozpoznać, że opona jest zużyta?

Wielu kierowców zastanawia się, kiedy należy wymienić opony na nowe. Jazda na zużytych gumach jest bardzo niebezpieczna, ponieważ takie opony charakteryzują się gorszą przyczepnością i nieprzewidywalnym zachowaniem na śliskiej nawierzchni. O przydatności ogumienia do użytku decyduje kilka istotnych czynników. Czy wiesz, w jaki sposób możesz rozpoznać zużycie opon? Poniżej znajdziesz kilka prostych wskazówek.

Oznaki, że najwyższy czas wymienić opony na nowe
Zauważyłeś, że od pewnego czasu kierownica w twoim aucie zaczęła dziwnie drgać podczas podróży? Utrzymanie prawidłowego toru jazdy staje się dla ciebie coraz większym wyzwaniem? Niepokoi cię, że droga hamowania robi się coraz dłuższa? Takich sygnałów pod żadnym pozorem nie należy bagatelizować. Być może są to oznaki, że nadszedł czas na zakupienie nowego kompletu opon. Jednak aby dowiedzieć się, jaka jest rzeczywista przyczyna odczuwanych przez ciebie niedogodności, koniecznie wybierz się do mechanika.

Zużycie bieżnika
Aby rozpoznać, kiedy należy wymienić opony na nowe, należy po pierwsze bacznie przyjrzeć się stanowi bieżnika. W większości przypadków bieżnik nowych opon ma głębokość około 8-9 mm. Z biegiem czasu guma się ściera, a rowki w strukturze bieżnika ulegają coraz większemu spłyceniu. Choć niektórzy są przekonani, że układ nacięć na oponie to tylko kwestia estetyki, nic bardziej mylnego. Rozkład lameli i bloczków odpowiada za zachowanie ogumienia w określonych warunkach drogowych. Gdy bieżnik jest zbyt płytki, osiągi opony stają się coraz gorsze. Polskie prawo drogowe wskazuje na konieczność wymiany ogumienia wtedy, gdy bieżnik zetrze się do poziomu 1,6 mm. Jednak firmy oponiarskie ze względów bezpieczeństwa zalecają wymianę kół już wtedy, kiedy guma będzie miała 3-4 mm. W jaki sposób można to zmierzyć? Wystarczy zwykła suwmiarka lub specjalny przyrząd do wyznaczania głębokości bieżnika.

Wiek opony
Informacja na temat daty wyprodukowania umieszczana jest bezpośrednio na oponie. Znajdziemy go na bocznej ściance w postaci kodu rozpoczynającego się od napisu DOT. Należy wiedzieć, że oznaczenie nie jest zapisane w klasycznej formie dzień-miesiąc-rok: zamiast tego podany jest tydzień i rok wyprodukowania opony (to cztery ostatnie cyfry). Przykładowo: kod 3219 oznacza, że oponę wytworzono w 32 tygodniu 2019 roku. Większość koncernów oponiarskich wyznacza optymalny czas użytkowania ogumienia na około 5-6 lat od daty produkcji. Do eksploatacji pod żadnym pozorem nie nadają się opony mające więcej niż 10 lat.

Jak często należy kontrolować stan ogumienia?
Najprostsza odpowiedź mogłaby właściwie brzmieć: jak najczęściej. Warto regularnie sprawdzać stopień zużycia opon, ponieważ dłuższa eksploatacja kół znajdujących się na granicy używalności może powodować poważne zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dokładna kontrola stanu technicznego opon samochodowych obowiązkowo powinna odbyć się przy okazji sezonowej wymiany ogumienia.

Co zrobić ze starymi oponami?
Ważnym pytaniem padającym w kontekście wymiany opon na nowe jest kwestia utylizacji zużytego ogumienia. Przede wszystkim pamiętajmy, że starych kół nie możemy tak po prostu wyrzucić na śmietnik. Tym bardziej wystrzegajmy się przed zostawianiem starych opon w miejscu niedozwolonym: nie tylko ze względu na ekologię, lecz także z uwagi na wysokie mandaty. Stare opony możemy zostawić w większości warsztatów samochodowych lub u sprzedawcy ogumienia. Możemy także oddać je w trakcie wywozu odpadów wielkogabarytowych (jednak maksymalnie 5 sztuk).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *