3 maja 2020

Wyważanie kół: dlaczego jest potrzebne?

Jednym z czynników mających bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem jest odpowiednie wyważenie kół. Niestety wielu kierowców zapomina o konieczności systematycznego wykonywania tej czynności. Tymczasem nieprawidłowo wyważone koła mogą być przyczyną wielu problemów. W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, dlaczego wyważanie kół jest takie ważne i co ile należy to robić.

Po co wyważa się koła?
Odpowiednio dobrane opony i felgi to podstawa bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Na właściwości trakcyjne kół wpływa zarówno ich dopasowanie, jak i właściwe wyważenie. Wielu kierowców odczuwających podczas jazdy niepokojące drgania kierownicy decyduje się na kosztowną wymianę elementów układu kierowniczego. Tymczasem przyczyną może być właśnie nieprawidłowe wyważenie kół.

Na czym polega wyważanie kół?
Zgodnie z definicją, wyważanie jest czynnością polegającą na równomiernym rozkładzie masy felgi i opony wokół osi obrotu koła. Innymi słowy, chodzi o to, by nie występowały żadne dysproporcje wagi na całym obwodzie koła. Takiej czynności dokonuje się za pomocą specjalnej maszyny nazywanej wyważarką. Dysponują nią profesjonalne warsztaty i serwisy wulkanizacyjne. Urządzenie sprawdza, w jaki sposób rozłożona jest masa wokół osi obrotu, po czym wskazuje miejsca, gdzie należy zamontować ciężarki równoważące. Odważniki są naklejane (felgi aluminiowe) lub nabijane (felgi stalowe). Zanim przystąpi się do wyważania, trzeba dokładnie oczyścić opony, felgi i elementy układu hamulcowego znajdujące się bezpośrednio na kole (np. klocki hamulcowe). Podczas mycia należy usunąć wszystkie, nawet najdrobniejsze zanieczyszczenia, przede wszystkim błoto, piasek i pył.

Jak rozpoznać, że koła nie są odpowiednio wyważone?
Nieprawidłowo wyważone koła dość łatwo rozpoznać przy jeździe z większymi prędkościami. Gdy po przekroczeniu 100-120 km/k odczujemy charakterystyczne drgania kierownicy, z dużym prawdopodobieństwem jest to sygnał o złym wyważeniu kół przedniej osi. Natomiast gdy poczujemy drżenie całej karoserii lub zarzucanie tyłu pojazdu przy pokonywaniu ostrzejszych łuków, może to wskazywać na nieprawidłowe wyważenie kół z tyłu. Nieodpowiednie wyważenie może prowadzić także do nierównomiernego ścierania się bieżnika oraz większego hałasu opon podczas jazdy.

Co ile trzeba wyważać koła?
Wyważanie jest standardową usługą oferowaną podczas sezonowej wymiany opon. Co prawda nie jest to obowiązkowe, jednak ze względów bezpieczeństwa warto się na to zdecydować. Producenci ogumienia zalecają, by dodatkowo kontrolować wyważenie kół po każdych przejechanych 5 tysiącach kilometrów. Po takim przebiegu warto udać się do wulkanizatora by upewnić się, czy wszystko jest dobrze. Nie są to jednak wszystkie sytuacje, w których powinniśmy skontrolować wyważenie kół. Serwis wulkanizacyjny powinno się odwiedzać również wtedy, gdy byliśmy uczestnikami kolizji lub wypadku, gdy przez dłuższy czas jeździliśmy po uszkodzonej nawierzchni i/lub wpadliśmy w dziurę oraz kiedy pokonaliśmy dłuższy dystans po głębokim śniegu lub błocie. Wyważenie kół warto kontrolować także po każdorazowym zdjęciu opon bez względu na przyczynę (np. przy wymianie klocków hamulcowych).

Ile kosztuje wyważenie kół?
Ceny wyważania kół są bardzo zróżnicowane. Uzależnione są przede wszystkim od rodzaju felgi i profilu opony. Najwięcej zapłacimy za wyważenie kół z felgami aluminiowymi i ogumieniem o niskim profilu. Ma to związek z tym, że alufelgi łatwiej jest uszkodzić, co wiąże się z możliwością zmiany proporcji mas na kole.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *