2 czerwca 2020

Jakie powinno być ciśnienie w oponach?

Ciśnienie powietrza w oponach ma istotny wpływ na zachowanie się ogumienia na drodze. Dlatego bardzo ważne jest regularne kontrolowanie jego poziomu. Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, że negatywne konsekwencje mogą być wywołane zarówno zbyt niskim, jak i za wysokim ciśnieniem. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, jakie powinno być prawidłowe ciśnienie w oponach.

Dlaczego prawidłowe ciśnienie jest tak ważne?
Opony są jedyną częścią samochodu bezpośrednio stykającą się z nawierzchnią. Z jednej strony są więc odpowiedzialne za zapewnienie komfortu jazdy, z drugiej zaś mają wpływ na bezpieczeństwo. Gdy ciśnienie w oponach jest za niskie, ogumienie może mieć gorsze właściwości trakcyjne. Auto może nieprawidłowo reagować na ruch kierownicą, może także dojść do wystąpienia zjawiska aquplaningu. Jest to odczuwalne zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów: kierowca może mieć wrażenie, że samochód jest ściągany na boki. W niedopompowanych oponach wzrastają się opory toczenia, co z kolei wpływa na zwiększenie zużycia paliwa, skrócenie żywotności gumy oraz większą emisję hałasu. Przeprowadzane badania jasno pokazują, że opony, które są niedopompowane, wydłużają drogę hamowania pojazdu o ponad 20%. Z kolei opony, które mają zbyt duże ciśnienie, mogą charakteryzować się gorszą przyczepnością i negatywnie wpływać na komfort jazdy.

Prawidłowe ciśnienie w oponach – ile wynosi?
Wielu kierowców nie przestrzega prawidłowego ciśnienia w oponach ponieważ po prostu nie wie, ile ono wynosi. Być może bierze się to stąd, iż nie istnieje jednoznaczna i uniwersalna wartość tego parametru. Należy odnieść się zatem do zaleceń producenta samochodu. Taką informację znajdziemy przede wszystkim w instrukcji obsługi pojazdu. Tabelka z wartościami ciśnienia umieszczana jest również na klapce wlewu paliwa, przy drzwiach od strony kierowcy i na wewnętrznej części słupka bocznego. Warto dodać, że zalecane ciśnienie dla przedniej osi jest inne niż dla tylnej. Optymalne ciśnienie ogumienia jest bowiem bezpośrednio związane z masą pojazdu oraz jego gabarytami. Bardzo rzadko zdarza się sytuacja, by producent zalecał takie same wartości dla obydwu osi.

W jakich jednostkach podawane jest ciśnienie opon?
Do oznaczenia ciśnienia opon samochodowych używa się kilku jednostek:
• barów,
• atmosfer,
• funtach na cal kwadratowy (tę miarę stosuje się głównie w Wielkiej Brytanii),
• kilopaskali.

Na kompresorach najczęściej spotkać wskaźnik ciśnienia podany w barach lub atmosferach. Obydwie wartości łatwo przeliczyć, ponieważ uznaje się, że 1 bar jest mniej więcej równy 1 atmosferze.

Dlaczego ciśnienie w oponie spada?
Na zmniejszenie ciśnienia w oponie ma wpływ kilka czynników. W 85% przypadków jest to związane ze naturalnym ubytkiem powietrza w trakcie eksploatacji. Przyczyną nadmiernego spadku ciśnienia bywa też nieprawidłowy montaż opony. Taki problem najczęściej pojawia się wtedy, kiedy decydujemy się na samodzielne założenie koła zamiast skorzystanie z usług serwisu wulkanizacyjnego. Ciśnienie może zmniejszyć się także w efekcie uszkodzenia ogumienia, np. zderzenia z krawężnikiem czy najechania na dziurę w drodze. Niekiedy powietrze może też uciekać przez nieszczelny wentyl lub zawór.

Sprawdzanie ciśnienia w oponach: jak często trzeba to robić?
Specjaliści podkreślają, że aby utrzymać prawidłowy poziom powietrza w oponach należy kontrolować ich ciśnienie co najmniej raz w miesiącu. W niektórych sytuacjach warto jednak badać go częściej – np. przed dłuższą trasą. Sprawdzenia ciśnienia dokonujemy zawsze na zimnych kołach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *