6 czerwca 2020

Opony kierunkowe czy asymetryczne – które z nich wybrać?

Kupując nowe opony musimy wziąć pod uwagę kilka istotnych parametrów. Mówi się, że najważniejsze jest właściwe dobranie rozmiaru do felgi. Jest to oczywiście prawdą – to, jaki rozmiar opon będzie potrzebny, zależy od modelu naszego samochodu. Kolejną kwestią jest wybór między ogumieniem sezonowym a całorocznym. Większość polskich kierowców decyduje się na zamienne używanie opon letnich i zimowych. Jednak istnieją również inne parametry decydujące o zachowaniu się opony na drodze. Jest to przede wszystkim rzeźba bieżnika. Polacy najchętniej kupują ogumienie kierunkowe lub symetryczne. Co to właściwie oznacza? W jaki sposób struktura bieżnika wpływa na właściwości jezdne opony?

Co to jest bieżnik?
Bieżnik to zewnętrzna, pokryta charakterystycznymi rowkami warstwa opony. Jest to jedyna część samochodu, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią.

Rodzaje bieżników
Producenci opon oferują nam modele z różnymi rodzajami bieżnika. Najczęściej spotykamy warianty kierunkowe lub asymetryczne. Takie ogumienie uznawane jest za lepsze niż opony z bieżnikiem symetrycznym. Wybierając typ bieżnika powinno się wziąć pod uwagę takie kwestie jak średnia ilość pokonywanych w ciągu roku kilometrów oraz typ nawierzchni, po której jeździmy najczęściej. Jeśli poruszamy się autem głównie po mieście, będziemy potrzebowali innych opon niż gdybyśmy mieszkali w trudno dostępnych terenach. Dlaczego? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

Bieżnik symetryczny
Najmniej zaawansowany pod względem konstrukcyjnym jest bieżnik symetryczny. Jest on jednocześnie najstarszy technologicznie, a koszty jego produkcji są najniższe. Opony z bieżnikiem symetrycznym należą zazwyczaj do segmentu budżetowego lub klasy średniej. W tym przypadku na całej oponie znajduje się taki sam wzór nacięć. Sprawia to, że właściwości jezdne ogumienia będą raczej przeciętne (żeby nie powiedzieć: słabe). Takie opony najczęściej są stosowane w małych i średnich samochodach, które są użytkowane głównie do jazdy po mieście. Bieżnik kierunkowy bywa też używany w pojazdach dostawczych i ciężarowych.

Bieżnik kierunkowy
Opony kierunkowe posiadają charakterystyczną rzeźbę bieżnika, dzięki czemu łatwo jest je rozpoznać. Rowki i nacięcia układają się w tym przypadku w kształt litery „V” lub „U”. Takie ogumienie dobrze radzi sobie zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni. Specyficzna struktura bieżnika usprawnia odprowadzanie wody, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko aquaplaningu (czyli utraty przyczepności podczas jazdy w deszczu). Bieżniki kierunkowe mają doskonałe właściwości trakcyjne i pozwalają na precyzyjne wykonywanie manewrów nawet na podłożu pokrytym śniegiem. Bieżniki kierunkowe mają zastosowanie głównie w oponach zimowych oraz w ogumieniu dedykowanym samochodom segmentu premium. Stanowią także najczęstsze wyposażenie aut sportowych z wysokimi indeksami prędkości.

Bieżnik asymetryczny
Bieżnik o rzeźbie asymetrycznej ma zróżnicowaną budowę po jednej i po drugiej stronie. Część zewnętrzna ma większe i masywniejsze klocki, dzięki czemu auto ma lepszą stabilność podczas pokonywania zakrętów. Mniejsze lamele po stronie wewnętrznej usprawniają natomiast odprowadzanie wody. Takie opony sprawdzą się zarówno u kierowców preferujących spokojną jazdę po mieście, jak i u tych, którzy wolą dynamiczny styl jazdy na dłuższych trasach. Niejednorodna struktura lamelek wpływa na skrócenie drogi hamowania oraz zapewnia lepszą przyczepność.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *