11 czerwca 2020

Fakty i mity o oponach

Opony stanowią jeden z najważniejszych elementów wyposażenia samochodu osobowego. Ponieważ wyłącznie one mają bezpośredni kontakt z podłożem, w dużej mierze odpowiadają za bezpieczeństwo i komfort jazdy. Pomimo tego, że o oponach napisano już naprawdę sporo, wciąż krążą na ich temat pewne mity. Wiele teorii bierze swój początek w powtarzaniu informacji zasłyszanych „u szwagra” lub wyczytanych na forach internetowych. Postanowiliśmy zebrać w jednym miejscu najważniejsze fakty o oponach oraz obalić najczęściej pojawiające się mity. Zapraszamy do czytania.

Nieprawidłowe ciśnienie w oponach wpływa na zwiększenie zużycia paliwa: PRAWDA
Poziom ciśnienia w oponach ma bardzo istotny związek z efektywnością paliwową samochodu. Jeżeli pojazd porusza się na niedopompowanych kołach, zwiększają się tzw. opory toczenia. Aby auto mogło się przemieszczać, konieczne jest więc dostarczenie układowi jezdnemu większej ilości energii. Wyraźną różnicę możemy zaobserwować zwłaszcza na długich trasach. Jeśli ciśnienie będzie niższe od zalecanego o wartość rzędu 0,3 bara, samochód może spalić nawet o 3% więcej paliwa.

W łagodną zimę można jeździć na oponach letnich: MIT
Chociaż klimat w Polsce się zmienia i z roku na rok zimy stają się coraz bardziej łagodne, w żadnym wypadku nie zwalnia nas to z powinności wymiany ogumienia letniego na zimowe. Nie bez powodu do produkcji opon letnich używa się innych mieszanek gumowych niż do zimówek. Aby ogumienie mogło zachować swoje właściwości, należy je użytkować w określonych przedziałach temperatur. Opony letnie zachowują swoje atrybuty jedynie w warunkach letnich: gdy temperatura w dzień spada poniżej 7°C, guma twardnieje i staje się mniej elastyczna. Jednocześnie obniża się jej przyczepność i trakcja. Dlatego nawet jeśli nie pada śnieg, warto wymienić opony na zimowe. Chcemy jednak zaznaczyć: polskie prawo nie nakazuje kierowcom zmiany ogumienia. Jednak jest to polecane przed producentów ze względów bezpieczeństwa.

Najlepiej stosować opony zalecane przez producenta: PRAWDA
Firmy oponiarskie dokładają wszelkich starań, aby dopracować produkowane przez siebie opony pod kątem określonych modeli samochodów. Używając opon rekomendowanych przed producenta mamy pewność, że są one optymalnie dopasowane do naszego pojazdu: zarówno do jego gabarytów i masy, jak i do funkcjonowania poszczególnych podzespołów. Kupując ogumienie zalecane przez producenta możemy w pełni wykorzystać potencjał auta.

Opony używane są tak samo dobre, jak nowe: MIT
Chociaż handlarze opon używanych zapewne będą usilnie nas przekonywać, że oferowany przez nich produkt niczym nie różni się od ogumienia pochodzącego prosto z fabryki, jest to kompletna bzdura. Większość sprzedawców opon używanych zapewnia, że skoro bieżnik jest w idealnym stanie, to i cała opona posiada doskonałe właściwości jezdne. Prawda leży jednak zupełnie gdzie indziej. Opona, którą chcemy zakupić, była przecież wcześniej używana w innym samochodzie. Była więc poddawana zupełnie innym naciskom niż te wynikające z rozłożenia ciężaru naszego pojazdu. Opony używane są przy tym o wiele mniej wytrzymałe. O ile nowe bez większego problemu powinny posłużyć nam przez około 5 lat, o tyle żywotność używanych zakończy się po około roku czy dwóch. Nigdy nie masz też pewności, jak przebiegała ich dotychczasowa eksploatacja i jakich warunkach były przechowywane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *