10 września 2020

Kiedy powinno się zmieniać opony na letnie?

Co roku, gdy słońce zacznie przygrzewać nieco mocniej i gdy topnieją śniegi warsztaty samochodowe zaczynają pękać w szwach. Tysiące kierowców udaje się do mechanika, by zmienić opony na letnie. Niejednokrotnie trzeba wówczas poczekać na wolny termin. Choć zmiana kompletu opon w samochodzie trwa maksymalnie godzinę, dobre warsztaty będą bardzo oblegane, przez co czas oczekiwania może się wydłużyć. Nie ma co się jednak stresować – w przypadku wymiany ogumienia na letnie nie ma aż takiego pośpiechu. Jazda na „zimówkach” w cieplejszych temperaturach zaważy raczej na komforcie jazdy, niż na bezpieczeństwie. Inaczej sprawy mają się w drugą stronę – zbyt późna wymiana opon na zimowe może okazać się ryzykowna.

Idealny moment na wymianę opon na letnich
Przyjęło się, że najlepszym momentem wymiany opon na letnie jest chwila, gdy temperatura powietrza osiąga 7 stopni Celsjusza. Jest to jednak dość umowne założenie, w dodatku trzeba brać poprawkę na kilka kwestii. Te „magiczne” 7 stopni powinno utrzymywać się w ciągu całego dnia, i to przez dłuższy czas. Jeśli do pracy jeździsz rano i wracasz z niej wieczorem, to właśnie wtedy najbardziej będzie ci potrzebny samochód – razem z oponami. Jeśli więc wciąż jeszcze panują poranne, czy wieczorne przymrozki, nie warto od razu zmieniać opon, nawet jeśli w ciągu dnia jest już dużo bardziej wiosenna aura. Ponadto należy pamiętać, że w Polsce pogoda ogólnie bywa kapryśna i kilka dni cieplejszej pogody, które mogą trafić się początkiem marca jeszcze nie czynią wiosny. Niejednokrotnie zdarzały się ataki powrotu zimy nawet w późniejszych miesiącach, lepiej więc poczekać, aż sytuacja pogodowa nieco się ustabilizuje, zanim zdecydujemy się na wymianę opon na letnie. W międzyczasie można już zacząć zastanawiać się nad tym, jakie opony chcemy wybrać do samochodu. Nie jest konieczne kupowanie zupełnie nowego kompletu każdego roku – dobrze przechowywane poza sezonem opony mogą nam posłużyć nawet przez kilka wiosen. Jeśli jednak dochodzi do momentu, w którym trzeba się zdecydować na kupno nowych letnich gum do auta, warto przeprowadzić rzetelny rekonesans i wybrać dobry produkt.

Jakie opony letnie wybrać?
Przede wszystkim trzeba odpowiedzieć sobie na proste pytanie – czy wymieniać wszystkie cztery opony, czy wystarczy zakupić dwie nowe? Przepisy nie mówią o konieczności posiadania wszystkich czterech opon z jednego kompletu, jednakże zaleca się raczej montowanie opon w komplecie. Różne ogumienie może zmniejszyć osiągi auta i w ten sposób zaważyć na komforcie jazdy.
Następnie warto przyjrzeć się klasom opon, żeby nabrać jakiegoś pojęcia o dostępnych opcjach. Opony do samochodów dzielą się na trzy klasy. Różnią się one jakością materiałów, z jakich wykonane jest ogumienie, technologiami, no i oczywiście – ceną.
Klasa ekonomiczna to najtańsze opony. Często wykorzystywane w nich będą technologie, które w oponach wyższych klas stosowane były kilka lat wcześniej. Nie oznacza to, że są to opony całkowicie złej jakości, jednak nie poleca się ich kierowcom jeżdżącym bardzo dużo. Klasa ekonomiczna może być rozwiązaniem dla osób dysponujących samochodem o niewielkiej mocy, jeżdżącym głównie po mieście, rzadko w trasie, które dodatkowo chcą nieco oszczędzić.
Klasa średnia – w tej klasie znajdziemy największy wybór. To kompromis między jakością a ceną. Polecane dla kierowców jeżdżących nieco bardziej dynamicznie, częściej wybierających się w dłuższe trasy, czy wręcz jeżdżących czasem na trasach off-roadowych. Niejedne opony w klasie średniej będą jakością zbliżone już do klasy premium, a mimo to ich cena będzie przystępniejsza.
Klasa premium to opony najwyższej jakości. Stworzone z użyciem najnowszych technologii oraz wysokiej jakości mieszanki, najbardziej polecane są do samochodów o dużej mocy i kierowcom o dość agresywnym stylu jazdy. Są one najdroższe, ale w przypadku osób jeżdżących dużo i intensywnie to dobra inwestycja.

Bieżniki w oponach letnich
Wybierając opony letnie do samochodu z pewnością trzeba zwrócić uwagę na bieżnik. Istnieją trzy typy bieżników – symetryczne, asymetryczne i kierunkowe.
Ogumienie z bieżnikiem symetrycznym świetnie sprawdza się w oponach letnich. Emitują one niewiele hałasu i często mają niewielkie opory toczenia, co oznacza wysoką efektywność paliwową. Polecane są jednak raczej do samochodów o niższej mocy – nie sprawdzą się zbyt dobrze w szybkich i mocnych samochodach sportowych.
Popularnym w ostatnich latach wyborem są opony z bieżnikiem asymetrycznym. Nacięcia na ogumieniu będą tu różne po zewnętrznej i wewnętrznej stronie koła. To gwarantuje z jednej strony dobre odprowadzanie wody, a z drugiej przyczepność i zwrotność. Są też stosunkowo ciche i wydajne jeśli chodzi o efektywność paliwową. Właśnie takie opony najczęściej znajdziemy w klasie premium.
Do dynamicznej jazdy polecane mogą być też opony z bieżnikiem kierunkowym. W tym modelu nacięcia będą miały kształt litery U lub V. Zapewnia to sprawne odprowadzanie wody i dobre reagowanie na hamowanie i przyspieszanie pojazdu. Opony z tego typu bieżnikiem można znaleźć w każdej klasie opon.

Czym się kierować wybierając opony letnie?
Szalenie ważne jest, aby opony były w odpowiednim rozmiarze i miały właściwe indeksy prędkości i nośności. To główne kryteria, w których nie ma zbyt wielkiej elastyczności. Oprócz tego jednak, wybór ogumienia to sprawa w dużej mierze indywidualna. Wiele zależy od indywidualnego stylu jazdy i tego, czy stawiamy na wysoki poziom bezpieczeństwa, czy szukamy czegoś co zapewni duży komfort jazdy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *