6 maja 2022

Jak zakładać opony asymetryczne?

Opony asymetryczne cieszą się coraz większą popularnością wśród kierowców. Wszystko za sprawą faktu, że ogumienie wyposażone w bieżnik asymetryczne, lepiej radzi sobie podczas zmiennych warunków atmosferycznych czy ulewnych opadów deszczu. O ile opony symetryczne możemy zakładać w naszym samochodzie w dowolnej konfiguracji, o tyle w przypadku ogumienia asymetrycznego – niezwykle ważna jest strona bieżnika, która będzie znajdowała się od strony podwozia. Skąd możemy dowiedzieć się, jak zakładać opony asymetryczne?

Opony asymetryczne – oznaczenie

Opony asymetryczne posiadają na swoich bokach oznaczenia Outside i Inside. To właśnie te napisy są niezwykle przydatne podczas montażu opon. Jak sama nazwa wskazuje – strona outside to bok opony, który powinien być skierowany na zewnątrz auta, a inside – do wewnątrz, w stronę podwozia. Nawet jeśli opony wymieniany w warsztacie, warto po montażu zwrócić uwagę, czy mechanik założył je w sposób prawidłowy – nawet najlepszym specjalistom przydarzają się gorsze dni i chwile roztargnienia.

Zwróćmy także uwagę, czy opony, które zakupiliśmy, nie są czasem ogumieniem kierunkowym. Wówczas na boku opony znajduje się dodatkowy napis Rotation ze strzałką, która oznacza kierunek obrotu opony podczas jazdy.

Opony asymetryczne założone odwrotnie

Jeśli założymy opony z bieżnikiem asymetrycznym odwrotnie i będziemy poruszać się po suchej nawierzchni – ogumienie to nie straci swoich właściwości jezdnych. Opona może jednak pracować głośniej niż zazwyczaj. Sytuacja znacznie bardziej komplikuje się w przypadku jazdy po mokrej nawierzchni. Opony asymetryczne odwrotnie założone stają się wówczas podatne na zjawisko aquaplaningu, w wyniku czego możemy utracić panowanie nad kierownicą podczas manewrów drogowych w deszczową pogodę. Z racji tego, że pogoda w Polsce bywa niezwykle kapryśna, każdorazowo przy wymianie opon powinniśmy zwrócić uwagę, czy mechanik wykonujący dla nas usługę, założył ją w sposób prawidłowy.

Opony asymetryczne – jakie są największe zalety?

Jeśli już wiemy, jak montować opony asymetryczne w naszym samochodzie, dobrze się również zastanowić, dlaczego warto to zrobić. Prawidłowo założone opony asymetryczne znacznie lepiej radzą sobie podczas jazdy na mokrej nawierzchni od ich symetrycznych odpowiedników. Samochód zachowuje przyczepność na zakrętach nawet podczas szybkiej jazdy, a asymetryczny bieżnik zużywa się równomiernie, zapewniają optymalne właściwości jezdne. Ponadto esteci, zwracający uwagę na wygląd ogumienia, w większości przypadków są zgodni, że opony z bieżnikiem asymetrycznym są po prostu ładniejsze. Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, że modele te są zwykle nieco droższe.

Na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać, dlatego pamiętajmy, aby wybierać opony polecane przez innych kierowców i testowane przez najlepsze światowe automobilkluby, a nie te najtańsze. Odpowiednio dopasowana opona wysokiej klasy, to najlepsza polisa ubezpieczeniowa dla nas, naszych bliskich i naszego samochodu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.