Nie masz konta? Zarejestruj się

Dzisiaj jest Piątek, 24 października 2014



CarFocus.pl » Porady Rozmiar tekstu: A A A

Montaż czujników cofania - jak to zrobić?

Tagi: czujniki cofania, valeo Dodano 2009-07-28
Od pewnego czasu producenci samochodów oferują zintegrowane czujniki parkowania. O ich zaletach nie trzeba przekonywać nikogo, kto usiłował zaparkować pod zatłoczonym supermarketem, gdy było już ciemno. Czy trudno montuje się takie urządzenie?

Większość samochodów nie jest jednak wyposażona w te przydatne systemy, ale na rynku można spotkać zestawy kosztujące kilkaset złotych. W zależności od ceny, oferują one od trzech do nawet ośmiu czujników. Montuje się je z tyłu, ale także z przodu. Bardziej zaawansowane urządzenia nie tylko pomagają zaparkować, ale także dbają o to, by inni nie uszkodzili naszego pojazdu.

Taki system oferuje firma Valeo. Beep&Park Keeper jest wyposażony w graficzny wyświetlacz, cztery czujniki montowane w tylnym zderzaku i tyle samo w przednim. Jak zamontować takie urządzenie? Postaramy się wytłumaczyć jak sprawnie i szybko dokonać montażu czujników cofania.

Przed kupnem zestawu powinniśmy sprawdzić, czy będziemy mogli go zamontować. Istnieją pojazdy, na których montaż może być niemożliwy lub spowoduje nieprawidłowe działanie czujników. Oto warunki, jakie musi spełniać auto, by zagwarantować poprawne działanie urządzenia:
- wysokość zderzaka umożliwiająca montaż czujników na wysokości około 50 centymetrów nad ziemią,
- belka wzmacniająca, przewody i inne elementy auta nie powinny uniemożliwiać wiercenia w zderzaku,
- maksymalna odległość między czujnikami powinna być mniejsza, niż dystans dzielący je od ziemi,
- kąt ustawienia czujników nie powinien przekraczać 5 stopni do poziomu,
- długość pojazdu powinna być mniejsza niż 5 metrów.

Jeżeli samochód spełnia wszystkie wymogi, należy sprawdzić, czy posiadamy wszystkie potrzebne narzędzia, czyli:
- ściągacz izolacji
- śrubokręty
- taśmę izolacyjną
- obcinarkę do przewodów
- multimetr
- lutownicę

Jeśli wszystkie narzędzia mamy już przygotowane, możemy rozpocząć instalację czujników. Czynność ta zajmuje 2-4 godziny, w zależności od ilości funkcji urządzenia. Należy oznaczyć miejsca, w których wiercone będą otwory na czujniki, starając się umieścić skrajne w odległości do 20 cm od boków nadwozia.

Następnie można przystąpić do wiercenia otworów dołączonym do czujników narzędziem do wiercenia. Później w otworach umieszczamy czujniki, kierując je oznaczoną stroną ku górze. Gdy wykonamy tę czynność, możemy podłączyć je do kabli i przeciągnąć kable w kierunku przodu auta. Należy zwrócić uwagę na prawidłową kolejność podłączenia do kabli, co ma znaczenie w bardziej zaawansowanych modelach (np. wyposażonych w wyświetlacz). By montaż wyglądał estetycznie, należy ukryć wiązkę kablową pod izolacją słupka drzwiowego po stronie kierowcy. Jeśli komplet zawiera też czujniki montowane w przednim zderzaku, postępujemy podobnie, przekładając wiązkę do środka kabiny pojazdu.

W zależności od funkcji zestawu, może być konieczne podłączenie go (oprócz świateł cofania) także do sterowania kierunkowskazów i klaksonu. Jeżeli w aucie zastosowano multipleksowanie, klakson należy podłączyć w komorze silnikowej. Przy pomocy multimetru należy zlokalizować poniższe wyjścia elektryczne (wg potrzeb):
- świateł cofania – przy lampie lub bezpiecznikach,
- sterowania kierunkowskazów – przy module sterującym na kolumnie kierownicy lub przy bezpiecznikach,
- sterowania klaksonu – przy bezpiecznikach, przy module sterującym na kolumnie kierownicy, albo na kole kierownicy,
- uziemienie – dowolne miejsce na metalowych elementach nadwozia auta
- + stały i + akumulatora – przy bezpiecznikach.

Należy pamiętać, że podane kolory przewodów mogą różnić się w zależności od producenta produktu.

Jeśli podczas ich pracy multimetr wskazuje +12V, to są one właściwe. Zanim jednak przystąpimy do podłączania czujników do instalacji elektrycznej, musimy odłączyć akumulator (bezpiecznie jest odczekać kilka minut po wyłączeniu silnika, by komputer pojazdu wyłączył się).

Gdy akumulator jest odłączony, można przystąpić do podłączania przewodów zasilania ECU:
- czerwony – do + stałego
- czarny – do sterownika klaksonu
- brązowy – do sterownika kierunkowskazów
- różowy – do +12V lub uziemienia (Aby sprawdzić do czego, należy podłączyć multimetr do uziemienia i klaksonu – jeśli po zadziałaniu klaksonu multimetr pokaże wartość +12V, należy podłączyć przewód do +12V. Jeśli zaś podłączymy multimetr do + i klaksonu, a po zadziałaniu klaksonu multimetr wyświetli napięcie 12V – przewód podłączamy do uziemienia.).

To nie koniec podłączania przewodów do instalacji elektrycznej. Jeśli czujniki mają wyłącznik, trzeba podłączyć odchodzącą od nich wiązkę kablową :
- czerwony przewód – do + stałego,
- żółty przewód – do światła cofania,
- różowy przewód – do + akumulatora,
- ostatni przewód – do uziemienia,
- białe złącze podłączamy do ECU.

Jeżeli po podłączeniu czujników do kierunkowskazów, komputer pokładowy pojazdu sygnalizuje błąd, konieczne jest dodanie do urządzenia diody antysprzężeniowej.

Jeżeli posiadamy model z wyłącznikiem, musimy zamontować go w wygodnym, dostępnym miejscu. Czujniki, które są wyposażone w wyświetlacze, powinny posiadać dołączoną samoprzylepną podkładkę, którą najlepiej zamontować na desce rozdzielczej, blisko słupka drzwiowego, by nie pogarszać widoczności, a kabel, w miarę możliwości, ukryć.

Jednostkę sterującą urządzeniem powinno się zamontować pod deską rozdzielczą, by uniknąć przypadkowego uszkodzenia. Gdy zostanie ona zamontowana, można ponownie podłączyć akumulator i po odczekaniu kilku chwil uruchomić silnik. Jeśli elementy, do których podłączaliśmy czujnik, działają, można przystąpić do testu czujników. Należy skontrolować poprawność pracy wyświetlacza i czujników, poprzez umieszczanie przeszkody w określonych odległościach i porównywaniu stanu sygnalizowanego przez urządzenie ze stanem faktycznym.

Jeśli wszystko działa poprawnie, możemy cieszyć się urządzeniem, które ułatwi nam parkowanie i ustrzeże nas przed parkingowymi uszkodzeniami. Jeśli coś jest nie tak, można skorzystać z porad zamieszczonych poniżej.

Najczęstsze awarie urządzeń i sposoby ich usuwania:

Wyświetlacz nie włączył się po zainstalowaniu:
- Sprawdzić, czy właściwie podłączono zasilanie wyświetlacza.
- Sprawdzić, czy włączono silnik pojazdu i czy załączono bieg wsteczny.
- Sprawdzić, czy system został poprawnie okablowany.

Na wyświetlaczu wyświetlane są informacje, gdy nie został załączony wsteczny bieg:
- Sprawdzić, czy kabel zasilający ECU podłączono do sygnału świateł cofania.

Wyświetlacz wskazuje uszkodzenie czujnika:
- Sprawdzić, czy powierzchnia czujnika nie jest zabrudzona.
- Sprawdzić, czy przewody czujnika są poprawnie podłączone do ECU
- Sprawdzić stan przewodów czujnika.

Pozycja obiektu nie odpowiada wskazaniu na ekranie:
- Sprawdzić, czy przewody czujników podłączono do ECU we właściwej kolejności (oznaczenia ABCDEFGH).

Wyświetlana jest odległość lub emitowany jest sygnał dźwiękowy, gdy z tyłu pojazdu nie ma żadnej przeszkody :
- Sprawdzić, czy czujniki nie są umieszczone zbyt nisko (wysokość montażu) lub czy nie są skierowane w kierunku ziemi (kąt montażu).
- Sprawdzić, czy czujnik nie został zamontowany odwrotnie (górą do dołu).
- Odłączyć po kolei każdy z czujników, aby znaleźć źródło awarii.

Na podstawie: Valeo

Komentarze

anonim - 89.228.70.* 2011-01-26 12:03:11 [ raportuj ]

Witam. Mam problem z czujnikami parkowania w moim Mercedesie. Z dnia na dzień po prostu przestały dzialać. Przy włączaniu stacyjki czujniki włączją się a po chwili komputer podaje awarię i czujniki wyłączją się. Przeczyściłem je dokładnie. Czy mozliwe jest, że jeden z nich mógł zostać uszkodzony podczs np. mycia samochodu karszerem? i pominięcie zepsutego w obwodzie spowoduje poprawną pracę pozostałych? Roman.

anonim - 178.181.76.* 2011-12-04 09:32:45 [ raportuj ]

zamien swojego MERCEDESA na mojego MALUCHA

anonim - 94.226.253.* 2011-12-04 10:58:11 [ raportuj ]

raczej nie bo rozstaw bedzie zly

anonim - 31.42.13.* 2012-12-16 07:57:43 [ raportuj ]

a czy można tylko podłączyć pod światło stopu,czy kable trzeba ciągnąć do przodu auta

anonim - 83.17.122.* 2013-07-24 12:22:34 [ raportuj ]

Witam Czy pomoże mi Pan podłączyć czujniki parkowania z przodu w Alfie Romeo 159??? Zakupiłem je z firmy Valeo. Mam pytanie czy da się je tak zamontować podłączyć aby nie przechodzić kablami przez przegrodę do wnętrza??? Czy można + bezpośrednio podłączyć do akumulatora a - dowolnie??? Mają one swoją centralkę i nie wiem czy jak tak zrobię, to będzie dobrze działać. Nie wiem czy wtedy czasem czujniki nie pracowałyby cały czas nawet po wyjęciu kluczyka. Czy może lepiej + podłączyć do lampy z przodu do światła tzw. krótkich i tak one dopiero działają po włożeniu kluczyka. Proszę o poradę pomoc. Z góry będę bardzo wdzięczny Pozdrawiam

anonim - 31.175.247.* 2013-10-11 10:20:03 [ raportuj ]

moje zakupione czjniki zalali a teraz wyswietla dwa zera i ciagly sygnal i nie dzialaja co czeba zrobic by zialali.

anonim - 79.189.193.* 2014-05-27 09:41:06 [ raportuj ]

witam,przez pomyłke wywierciłem 5 otworów zamiast 4 i mam pytanie jesli dokupie jeszcze jeden taki sam czujnik i podłącze go pod inny czujnik czy bedzie to działac???

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz
Uwaga, jesteś niezalogowany. Twoje komentarze będą anonimowe!

Wypełnij ankietę

Czy planujesz zakup opon w tym sezonie?

Tak, planuję kupić nowe opony

Tak, ale kupię używane

Nie, zmienię na opony z zeszłego sezonu

Nie, będę dalej jeździć na zimowych

Nie, jeździłem zimą na letnich i będę dalej z nich korzystać

Nie, jeżdżę na oponach wielosezonowych

Zobacz film

Wyszukiwarki

Wyszukiwarka warsztatów

Dodaj Swój warsztat/sklep do bazy

Dodaj warsztat / sklep

Wyszukiwarka części samochodowych

Wyszukiwarka części do samochodów osobowych

Wyszukiwarka samochodów

Szukaj samochodu

Dodaj ogłoszenie

Obserwuj nas

Przydatne linki