single

Czy warto inwestować w drogie opony?

Prędzej czy później przychodzi czas, gdy musimy wymienić opony na nowe. W ofercie producentów ogumienia znajdziemy modele z różnych półek cenowych. Kierowcy stają więc przed niełatwym zadaniem. Które z nich wybrać? Czy warto inwestować w droższe egzemplarze? Postanowiliśmy się temu przyjrzeć.

Co ile należy wymieniać opony?
Oczywiście każdy kierowca chciałby, by komplet opon mógł posłużyć jak najdłużej. Bardzo często pojawia się więc pytanie o żywotność ogumienia. Odpowiedź jest o tyle złożona, że zależy od co najmniej kilku czynników. Na żywotność opon samochodowych wpływają między innymi:
• jakość tworzywa, z którego zostały wykonane,
• intensywność eksploatacji,
• sposób przechowywania,
• metody konserwacji,
• data produkcji.

Jazda na zużytych oponach jest nie tylko niekomfortowa, lecz może być także bardzo niebezpieczna. Stare opony mają mniejszą przyczepność, gorszą trakcję i słabiej odprowadzają wodę. Według polskiego prawa drogowego opony należy wymienić na nowe gdy bieżnik zużyje się do poziomu 1,6 mm. Jednak producenci ogumienia zalecają większą ostrożność i radzą, by zrezygnować ze starych opon już wtedy, gdy bieżnik zetrze się do 3-4 mm.

Czy warto kupować drogie opony?
Kupno kompletu nowych opon to niemałe obciążenie dla portfela. Czy warto więc jeszcze dokładać sobie kosztów i inwestować w ogumienie z wyższej półki cenowej? Przede wszystkim musimy wiedzieć, że opony samochodowe występują w trzech klasach cenowych: ekonomicznej (budżetowej), średniej i wysokiej (premium). Opony produkowane z lepszych jakościowo mieszanek gumowych są odporniejsze na uszkodzenia i wolniej się zużywają. Produkcja takiego ogumienia wymaga zastosowania bardziej zaawansowanych technologii, co z kolei powoduje wzrost kosztów. W związku z tym ich cena rynkowa również będzie wyższa. Warto jednak dodać, że nie jest to regułą: niekiedy okazuje się, że lepszą żywotność wykazują modele klasy ekonomicznej. Droższe opony mają jednak nieporównywalnie lepsze osiągi w porównaniu z ich tańszymi odpowiednikami. Dotyczy to zwłaszcza skróconej drogi hamowania na mokrej i śliskiej nawierzchni. Wybierając rodzaj opon powinniśmy uwzględnić również model naszego samochodu. Auta sportowe z silnikami o dużej mocy nie powinny jeździć na ogumieniu budżetowym. Dlatego jeśli jesteś posiadaczem samochodu o mocnym silniku, pokonujesz rocznie duże dystanse i wolisz dynamiczną, agresywną jazdę, powinieneś wyposażyć pojazd w ogumienie klasy wyższej.

Testy opon
Przymierzając się do zakupu nowego kompletu opon warto odnieść się do rankingów opracowywanych przez niezależne organizacje motoryzacyjne. Takie stowarzyszenia zajmują się testowaniem ogumienia pod względem jego kluczowych parametrów (m.in. zachowania na różnych rodzajach nawierzchni, efektywności paliwowej, poziomu hałasu i szybkości zużywania). Oceniane są modele pochodzące od różnych producentów – zarówno segmentu premium, jak i klasy średniej czy budżetowej. Wyniki testów są w pełni obiektywne: producenci dowiadują się o tym, że ich model brał udział w badaniu, dopiero po opublikowaniu wyników. Jednym z najpopularniejszych rankingów jest ten opracowywany przez niemiecki automobilklub ADAC. Warto na bieżąco śledzić takie zestawienia, bowiem testom poddawane są różne modele ogumienia. Jeżeli opona danej marki dobrze wypadnie w jednym teście, wcale nie oznacza to, że model tej samej firmy, lecz w innym rozmiarze również osiągnie równie wysokie noty.