single

Dlaczego warto kontrolować ciśnienie w oponach?

Jednym z kluczowych czynników wpływających na komfort i bezpieczeństwo w trakcie jazdy samochodem są odpowiednie opony. Jednak wybranie właściwego rozmiaru i modelu to nie wszystko, o czym powinien pamiętać każdy rozsądny kierowca. Równie ważna jest sama eksploatacja ogumienia, a przede wszystkim regularne sprawdzanie ciśnienia w kołach. Zarówno zbyt niskie, jak i za wysokie ciśnienie w oponach może negatywnie oddziaływać na ich właściwości. Ile wynosi prawidłowe ciśnienie w oponach? Jak często trzeba je kontrolować? Do czego może doprowadzić nieprawidłowe ciśnienie ogumienia? Odpowiedzi na te i inne pytania zawarliśmy w niniejszym artykule.

Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?
Przyjmuje się, że uniwersalna wartość ciśnienia dla ogumienia pojazdów osobowych wynosi 2,2 bara. Natomiast to, ile powinno wynosić optymalne ciśnienie w oponach samochodowych, uzależnione jest od kilku czynników. Należą do nich przede wszystkim: model pojazdu, rodzaj i moc silnika oraz obciążenie samochodu. Prawidłową wartość omawianego parametru ustala sam producent, umieszczając taką informację w kilku miejscach w pojeździe (m.in. w schowku, na przednich drzwiach od strony kierowcy, na słupku). Jeśli nie możemy odszukać tabliczki z danymi, możemy ustalić optymalne ciśnienie w serwisie wulkanizacyjnym, u sprzedawcy lub bezpośrednio u dilera marki.

Co ile należy sprawdzać ciśnienie w oponach?
Dla zachowania jak najlepszych właściwości jezdnych powinniśmy systematycznie sprawdzać ciśnienie w oponach. Jeśli koła mają mniej niż 5 lat, stan ciśnienia kontrolujemy raz w miesiącu. Gdy używamy starszych opon, konieczne jest sprawdzanie ciśnienia co najmniej raz na dwa tygodnie. Ponadto warto sprawdzić poziom ciśnienia przed każdą dłuższą trasą. Pamiętaj, aby zrobić to po co najmniej sześciogodzinnym postoju, by koła zdążyły całkowicie ostygnąć.

Czym pompuje się opony samochodowe?
Do pompowania opon samochodowych najczęściej używa się sprężonego powietrza. W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszy się jednak rozwiązanie alternatywne, czyli pompowanie kół azotem.

Do czego prowadzi zbyt niskie ciśnienie w oponach?
Z biegiem czasu ciśnienie w oponach spada. Jest to efekt naturalnego procesu powolnego uchodzenia powietrza (lub azotu) z kół. Na przyspieszenie obniżenia ciśnienia może wpływać nieszczelny wentyl/zawór, źle zamontowane koło, mikrouszkodzenia powierzchni opony, a nawet temperatura otoczenia. Jazda na niedopompowanych oponach powoduje, że wzrasta ilość zużywanego paliwa. Dzieje się tak na skutek zwiększenia tzw. oporów toczenia. Konsekwencją zbyt niskiego ciśnienia w kołach jest również szybsze zużywanie się bieżnika oraz zmniejszenie precyzji kierowania pojazdem (opona wolniej reaguje na ruch kierownicy). Takie opony są również bardziej narażone na ryzyko aquaplaningu oraz rozerwania podczas szybkiej jazdy.

Za wysokie ciśnienie w oponach i jego konsekwencje
Równie niebezpieczna może być jazda na podwyższonym ciśnieniu. Gdy opona jest za bardzo napompowana, jej powierzchnia ulega „wybrzuszeniu”, a ogumienie jest bardziej narażone na uszkodzenie mechaniczne podczas najeżdżania na krawężnik czy jazdy po uszkodzonej nawierzchni. W tym przypadku również może dojść do wystrzału opony, co może się skończyć utratą kontroli nad pojazdem. Za duże ciśnienie w kołach zmniejsza także przyczepność ogumienia, może też wydłużać drogę hamowania. Jazda na takich kołach jest przy tym dość uciążliwa, ponieważ ogumienie emituje wyższy poziom hałasu