single

Jak odróżnić opony letnie od zimowych?

Najpopularniejsza w Polsce klasyfikacja opon samochodowych to podział na letnie i zimowe. Poszczególne rodzaje ogumienia zostały stworzone z myślą o odmiennych warunkach pogodowych. Opony różnią się zarówno pod kątem wizualnym, lecz także ze względu na istotne parametry techniczne. Czy wiesz, w jaki sposób odróżnić opony letnie od zimowych?

Opony letnie: kiedy używać?
Opony letnie są opracowane pod kątem użytkowania przy temperaturach przekraczających 7 stopni Celsjusza. W polskich warunkach klimatycznych będzie to więc okres od wiosny do późnej jesieni. Opony letnie montowane są najczęściej na przełomie marca i kwietnia i służą nam aż do końca października. Takie ogumienie zachowuje dobre właściwości jezdne nawet podczas wysokich upałów, natomiast nie sprawdza się do jazdy po śniegu i lodzie.

Opony zimowe: kiedy na nich jeździć?
Podobnie jak w przypadku ogumienia letniego, opony zimowe są przystosowane do eksploatacji w określonych warunkach pogodowych. Są odporne na działanie niskich temperatur, a także zdecydowanie lepiej radzą sobie podczas jazdy na zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Co prawda nie da się wyznaczyć konkretnej daty, gdy należy je wymienić, jednak przyjmuje się, że dobrze jest używać ich od października do kwietnia.

Opony zimowe a letnie: jak je odróżnić?
Biorąc pod uwagę właściwości techniczne, opony letnie i zimowe różnią się przede wszystkim w trzech aspektach: ze względu na zastosowaną mieszankę gumową, z uwagi na rzeźbę bieżnika oraz pod kątem osiągów.

Rodzaj mieszanki gumowej
Do produkcji poszczególnych rodzajów ogumienia sezonowego stosuje się inne mieszanki gumowe. Każda z nich zapewnia optymalne zachowanie ogumienia przy określonych temperaturach. Ogumienie letnie charakteryzuje się większą twardością, co zapewnia mu dobre osiągi w warunkach letnich. Z kolei opony zimowe są znacznie bardziej elastyczne, dzięki czemu doskonale radzą sobie przy niskich temperaturach powietrza. Przyjmuje się, że temperaturą graniczną, przy której powinno się wymieniać ogumienie, jest 7°C.

Rzeźba bieżnika
Kolejną różnicą między poszczególnymi typami ogumienia sezonowego jest typ bieżnika. To jedyna część opony mająca bezpośrednią styczność z nawierzchnią – dlatego jej kształt musi zapewniać odpowiednie zachowanie się ogumienia na danym typie podłoża. W oponach letnich bieżnik jest relatywnie gładki, ponieważ pozwala to na lepsze prowadzenie na suchej i zachowanie optymalnej przyczepności na mokrej nawierzchni. Duże bloki i rozdzielające je wąskie rowki sprzyjają odprowadzaniu wody i zmniejszają ryzyko wystąpienia tzw. aquaplaningu. Bieżnik opony zimowej jest dużo głębszy, a jego struktura znacznie bardziej skomplikowana. Charakterystyczna jest też sama rzeźba bieżnika zimowego, składająca się z wielu nacięć i lameli odpowiedzialnych za usuwanie wody, śniegu i błota.

Oznaczenia
W celu odróżnienia ogumienia letniego od zimowego można także odnieść się do oznaczeń zamieszczanych przez producenta. Jeśli na oponie znajdziemy symbol 3PMSF oraz rysunek trzech szczytów górskich i płatka śniegu, mamy do czynienia z oponą typowo zimową. W tym miejscu należy podkreślić, że oznaczenie 3PMSF nie jest tożsame z symbolem M+S. Ten drugi stosowany jest bowiem w celu oznaczenia ogumienia opracowanego pod kątem zachowania w trudnych warunkach (ang. mud and snow: błoto i śnieg). Symbol M+S często jest także umieszczany na ogumieniu całorocznym i terenowym.