single

Opony kierunkowe czy asymetryczne - które z nich wybrać?

Kupując nowe opony musimy wziąć pod uwagę kilka istotnych parametrów. Mówi się, że najważniejsze jest właściwe dobranie rozmiaru do felgi. Jest to oczywiście prawdą – to, jaki rozmiar opon będzie potrzebny, zależy od modelu naszego samochodu. Kolejną kwestią jest wybór między ogumieniem sezonowym a całorocznym. Większość polskich kierowców decyduje się na zamienne używanie opon letnich i zimowych. Jednak istnieją również inne parametry decydujące o zachowaniu się opony na drodze. Jest to przede wszystkim rzeźba bieżnika. Polacy najchętniej kupują ogumienie kierunkowe lub symetryczne. Co to właściwie oznacza? W jaki sposób struktura bieżnika wpływa na właściwości jezdne opony?

Co to jest bieżnik?
Bieżnik to zewnętrzna, pokryta charakterystycznymi rowkami warstwa opony. Jest to jedyna część samochodu, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią.

Rodzaje bieżników
Producenci opon oferują nam modele z różnymi rodzajami bieżnika. Najczęściej spotykamy warianty kierunkowe lub asymetryczne. Takie ogumienie uznawane jest za lepsze niż opony z bieżnikiem symetrycznym. Wybierając typ bieżnika powinno się wziąć pod uwagę takie kwestie jak średnia ilość pokonywanych w ciągu roku kilometrów oraz typ nawierzchni, po której jeździmy najczęściej. Jeśli poruszamy się autem głównie po mieście, będziemy potrzebowali innych opon niż gdybyśmy mieszkali w trudno dostępnych terenach. Dlaczego? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

Bieżnik symetryczny
Najmniej zaawansowany pod względem konstrukcyjnym jest bieżnik symetryczny. Jest on jednocześnie najstarszy technologicznie, a koszty jego produkcji są najniższe. Opony z bieżnikiem symetrycznym należą zazwyczaj do segmentu budżetowego lub klasy średniej. W tym przypadku na całej oponie znajduje się taki sam wzór nacięć. Sprawia to, że właściwości jezdne ogumienia będą raczej przeciętne (żeby nie powiedzieć: słabe). Takie opony najczęściej są stosowane w małych i średnich samochodach, które są użytkowane głównie do jazdy po mieście. Bieżnik kierunkowy bywa też używany w pojazdach dostawczych i ciężarowych.

Bieżnik kierunkowy
Opony kierunkowe posiadają charakterystyczną rzeźbę bieżnika, dzięki czemu łatwo jest je rozpoznać. Rowki i nacięcia układają się w tym przypadku w kształt litery „V” lub „U”. Takie ogumienie dobrze radzi sobie zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni. Specyficzna struktura bieżnika usprawnia odprowadzanie wody, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko aquaplaningu (czyli utraty przyczepności podczas jazdy w deszczu). Bieżniki kierunkowe mają doskonałe właściwości trakcyjne i pozwalają na precyzyjne wykonywanie manewrów nawet na podłożu pokrytym śniegiem. Bieżniki kierunkowe mają zastosowanie głównie w oponach zimowych oraz w ogumieniu dedykowanym samochodom segmentu premium. Stanowią także najczęstsze wyposażenie aut sportowych z wysokimi indeksami prędkości.

Bieżnik asymetryczny
Bieżnik o rzeźbie asymetrycznej ma zróżnicowaną budowę po jednej i po drugiej stronie. Część zewnętrzna ma większe i masywniejsze klocki, dzięki czemu auto ma lepszą stabilność podczas pokonywania zakrętów. Mniejsze lamele po stronie wewnętrznej usprawniają natomiast odprowadzanie wody. Takie opony sprawdzą się zarówno u kierowców preferujących spokojną jazdę po mieście, jak i u tych, którzy wolą dynamiczny styl jazdy na dłuższych trasach. Niejednorodna struktura lamelek wpływa na skrócenie drogi hamowania oraz zapewnia lepszą przyczepność.