single

Opony z niskiej półki czy bieżnikowane - które z nich wybrać?

Wymiana zużytych opon na nowe to obowiązek każdego kierowcy. W większości przypadków stanowi to spore obciążenie dla portfela, nic więc dziwnego, że poszukujemy najbardziej ekonomicznych rozwiązań. Zakup całego kompletu opon od renomowanego producenta to często wydatek rzędu kilku tysięcy złotych, dlatego chętnie decydujemy się na te z niższej półki cenowej lub na opony bieżnikowane. Czy to na pewno rozsądny wybór? W dzisiejszym poradniku spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy lepsze będą opony klasy budżetowej czy może ogumienie używane.

Opony z niskiej półki: czym się charakteryzują?
Produkowane obecnie ogumienie można podzielić na trzy zasadnicze segmenty dotyczące ich jakości i ceny: budżetowy (ekonomiczny), średni i wyższy (premium). Modele premium są dedykowane przede wszystkim samochodom sportowym i luksusowym pojazdom z mocnymi silnikami. Opony klasy średniej to w pewnym sensie kompromis między dobrymi osiągami a korzystną ceną. W produkcji tych modeli często wykorzystuje się rozwiązania i technologie stosowane już od kilku lat w klasie premium. Najtańsze są oczywiście modele segmentu ekonomicznego. Niestety, cena przedkłada się również na parametry – egzemplarze z najniższej półki cenowej nie mają szans dorównać osiągom klas wyższych. W testach ogumienia przeprowadzanych przez niezależne organizacje motoryzacyjne modele budżetowe wypadają zdecydowanie najgorzej. Niedociągnięcia technologiczne ujawniają się przede wszystkim w trakcie jazdy na mokrej i śliskiej nawierzchni. Wydłużona droga hamowania i gorsza przyczepność to tylko niektóre ze słabych stron opon z niskiej półki. Mimo tego, że gumy segmentu ekonomicznego wypadają gorzej w porównaniu z modelami klasy średniej lub wyższej, należy zaznaczyć, że posiadają wszystkie obowiązkowe atesty i są objęte pełną gwarancją producenta.

Kliknij i wybierz opony klasy ekonomicznej >>> Oponyprofi.pl

Opony bieżnikowane – czy ich używanie na pewno jest bezpieczne?
W przeciwieństwie do ogumienia klasy ekonomicznej, opony bieżnikowane nie są produktem pełnowartościowym. Takie egzemplarze były bowiem używane już wcześniej, jednak otrzymały nowy bieżnik. Stara guma została najpierw usunięta (aż do karkasu), a następnie w procesie wulkanizacji zastąpiona nową. Parametry techniczne opony używanej w żadnym stopniu nie mogą się równać z osiągami nawet najtańszych opon prosto z fabryki. Opony bieżnikowane bardzo często są montowane w pojazdach użytkowych (np. transportowych), lecz raczej nie nadają się do samochodów osobowych. Bieżnikowaniem opony zajmują się firmy dysponujące specjalnym sprzętem. Każdy odnowiony egzemplarz poddawany jest testom, jednak nie są to tak rygorystyczne badania jak te przeprowadzane przez samych producentów. Kupując ogumienie bieżnikowane musimy się więc liczyć z tym, że takie gumy będą nieidealne.

Opony z niskiej półki czy bieżnikowane – które są lepsze?
Zasadniczo obydwa typy ogumienia nadają się raczej dla kierowców, którzy nie mają zbyt dużych oczekiwań wobec opon. Jednak odpowiedź na pytanie, które z nich są lepsze, może być tylko jedna: nowe opony budżetowe. Takie gumy mogą być dobrym rozwiązaniem dla osób korzystających z samochodu jedynie od czasu do czasu, preferujących spokojną jazdę po mieście i posiadających auto o niewielkiej mocy. Używanie opon bieżnikowanych, mimo że ich ceny bywają nadzwyczaj atrakcyjne, to niekoniecznie dobry pomysł. Dlatego jeśli chcemy zaoszczędzić na oponach dla samochodu osobowego, wybierzmy modele z niskiej półki, ale objęte gwarancją producenta. Alternatywnym rozwiązaniem może być zakup kompletu dobrych opon całorocznych.