9 stycznia 2023

Opony zimowe za granicą – czy wszędzie są takie same przepisy?

Polska jest częścią Unii Europejskiej od 2004 roku. Na jej terenie istnieje wiele zunifikowanych przepisów, m.in. z zakresu ruchu drogowego, jednak nie wszystkie one są jednolite we wszystkich krajach. Dokładnie tak jest w przypadku obowiązku wymiany opon na zimowe. Jak wygląda sytuacja prawna w Polsce? Czy mamy obowiązek wymianę opon na zimowe podróżując do Czech lub Niemiec?

Opony zimowe w Polsce – co warto wiedzieć?

W Polsce nie ma prawnego obowiązku wymiany opon letnich na zimowe. Nie oznacza to jednak, że możemy jeździć na każdym ogumieniu. Ustawodawca nakłada na nas bowiem obowiązek, że minimalna głębokość bieżnika opony w przypadku pojazdów osobowych powinna sięgać przynajmniej 1,6 mm. Mimo to większość kierowców decyduje się na sezonową wymianę opon. Dlaczego? Otóż wymusza to na nas środkowoeuropejski klimat. Duże wahania temperatur, nagłe śnieżyce czy oblodzenia sprawiają, że zwykła opona letnia nie najlepiej radzi sobie podczas jazdy – zwłaszcza na przedmieściach. Przyjmuje się, że na wymianę opon na zimowe powinniśmy się zdecydować, gdy średnia temperatura powietrza spada poniżej 7-8 stopni Celsjusza. W praktyce wiele osób decyduje się wymianę ogumienia w drugiej połowie października. Najbardziej nierozsądni kierowcy czekają jednak aż na pierwszy śnieg. Mieszkańcy miast natomiast coraz częściej decydują się na zakup ogumienia całorocznego.

Od kiedy opony zimowe w Niemczech?

W Niemczech panują dwie zasady dotyczące ogumienia zimowego. Pierwsza z nich to zasada O-O, mówiąca, że kierowcy powinni zakładać opony zimowe Niemczech “Oktober bis Ostern”, czyli w wolnym tłumaczeniu od października do Wielkanocy. Nijak ma się to jednak do przepisów prawnych. Zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem, w Niemczech nie ma określonego sezonu, w którym kierowcy zobowiązani są do zmiany ogumienia. Nie oznacza to jednak, że taki wymóg w ogóle nie istnieje. Niemieckie przepisy wskazują bowiem obowiązek sytuacyjny, kiedy jazda na oponach zimowych lub całorocznych z oznaczeniem M+S jest obowiązkowa. Chodzi tutaj o sytuacje, w których na drogach występuje gołoledź, szron, śnieg, błoto pośniegowe czy lód.

Podobnie sytuacja wygląda w Czechach. Tam kierowcy są zobowiązani do posiadania ogumienia zimowego, jeśli na drodze jest warstwa śniegu lub lodu oraz gdy istnieje przypuszczenie, że może się ona pojawić w trakcie jazdy. Przepisy te dotyczące okresu od 1 listopada do 31 marca i przez ich dość ogólne sformułowanie – wielu traktuje ten okres, jako czas obowiązkowego ogumienia zimowego. Pogoda w Europie Centralnej bywa niezwykle kapryśna, dlatego nigdy nie wiemy, kiedy możemy spodziewać się załamania pogody.

Przed podróżą do jakiegokolwiek kraju warto sprawdzić obowiązujące w nim przepisy drogowe. Mimo że większość krajów Europy należy do Unii Europejskiej – przepisy dotyczące m.in. opon zimowych mogą się znacznie różnić w zależności od regionu. Decyduje o tym zazwyczaj klimat. Zupełnie inne przepisy będą obowiązywały na ciepłym południu Europy, a inne w mroźnej Skandynawii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *