Opony symetryczne i asymetryczne – czym się różnią?

Stojąc przed zakupem nowego ogumienia do naszego samochodu, zazwyczaj zwracamy uwagę przede wszystkim na markę opon. Staramy się wybierać przede wszystkim modele od renomowanych przedsiębiorstw, które cieszą się dużą popularnością wśród kierowców oraz notuje dobre wyniki na niezależnych testach bezpieczeństwa. Marka opony to jednak nie wszystko. Ogumienie samochodowe możemy bowiem podzielić na symetryczne i asymetryczne. Wszystko zależy od zastosowanej rzeźby bieżnika.
Głębokość i rzeźba bieżnika ma ogromne znaczenie dla naszego poczucia komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy. Jest to układ składający się z licznych lameli, żeber, rowków czy klocków, które ułożone są w określony wzór. Najważniejszym zadaniem bieżnika jest zapewnienie nam odpowiedniej przyczepności podczas jazdy. To dzięki niemu opona dobrze wgryza się w śnieg, odprowadza wodę i piasek spod naszych kół, a także pozwala nam zachować panowanie nad kierownicą podczas manewrów. Odpowiednio zaprojektowany bieżnik ponadto wycisza pracę opony, podnosząc ogólny komfort jazdy samochodem. Na podstawie rzeźby bieżnika możemy podzielić opony na modele symetryczne i asymetryczne. Co warto o nich wiedzieć?
Opony symetryczne i asymetryczne – wady i zalety
Opony symetryczne to najstarszy typ opon. Charakteryzują się one bieżnikiem – jak sama nazwa wskazuje – takim samym po obu stronach. Jest on mniej zaawansowany technologicznie od jego asymetrycznego odpowiednika i z każdym rokiem cieszy się coraz mniejszą popularnością. Do dziś jednak opony symetryczne możemy spotkać w małych samochodach miejskich oraz w niektórych autach dostawczych. Opony symetryczne charakteryzują się niezłym stosunkiem ceny do jakości. Są wytrzymałe, a ich koszt zakupu jest niższy w porównaniu do opon z bieżnikiem asymetrycznym. Ponadto ogumienie to świetnie radzi sobie podczas jazdy po prostej – zapewniając doskonałą przyczepność i komfort jazdy. Kierowcy zwracają także uwagę na fakt, że kierunek założenia nie ma przy nich żadnego zdarzenia, co wyklucza możliwość pomyłki przy samodzielnej wymianie opon. Niestety opony symetryczne nie nadają się do SUV-ów i aut sportowych oraz znacznie gorzej radzą sobie podczas jazdy na mokrej nawierzchni. Opony symetryczne oznaczenia szczególnego zwykle nie posiadają – stosuje się je w przypadku zastosowania bieżników asymetrycznych, gdzie ważne jest, która strona bieżnika będzie się znajdowała od wewnątrz lub od zewnątrz.
Opony asymetryczne posiadają oznaczenia Outside i Inside. Jak sama nazwa wskazuje, Outside to bok opony, który powinien zostać skierowany na zewnątrz, a inside – w stronę nadwozia. Opony asymetryczne z każdym rokiem cieszą się coraz większą popularnością. Sięgają po nie zarówno kierowcy, którzy sezonowo wymieniają opony, jak i ci, którzy na co dzień poruszają się na ogumieniu całorocznym. Opony asymetryczne doskonale zachowują się podczas wszelkich manewrów drogowych, zapewniając nam znakomitą przyczepność na zakrętach – także podczas ulewnych opadów atmosferycznych. Asymetryczny bieżnik w znaczny sposób redukuje ryzyko powstania zjawiska aquaplaningu, a ponadto zapewnia znacznie cichszą jazdę na co dzień. Opony asymetryczne zwykle są jednak droższe w zakupie, a okres ich użytkowania jest krótszy niż, ma to miejsce w przypadku ogumienia z symetrycznym bieżnikiem. Musimy także szczególnie uważać podczas montażu – opony te, aby spełniały swoją funkcję, muszą być zamontowane w prawidłowy w sposób. Wyżej wspomniane oznaczenia znacznie jednak ułatwiają ten proces.